söndag 1 mars 2015

Björkris

Tack för alla rara kommentarer i förra inlägget! De värmde och faktum är att det känns lite bättre när man får förståelse.

Jag har börjat städa så smått. Klipper ner torra perenner och plockar ris. Vinterstormarna har som vanligt dragit med sig en hel del från björkarna.  Det mesta går att räfsa upp men många ställen får jag städa för hand, plocka ris för ris uppe på stora flyttblock och kräla inne i syrenbuskage. 

När jag nu ändå plockat upp riset kan jag ju lika gärna använda det till nåt också. Det blir stommar till hela årets kransar, hjärtan i olika storlekar och jättebågar till blomsterbordet. På våren är de flesta växter rätt låga, som penséer och vivor då ger bågarna höjd och blickfånget blir tydligare.

Gillar den där Kinderäggsprincipen, att få luft och njuta av vädret, få städat och få skapa nåt på samma gång.




Allt gott

46 kommentarer:

  1. O, nu klickade det till lite i "Gå ut och fixa i trädgården" hjärnan. Kratta lite står på min lista. Smart att använda det till stommar och annat. Vad sorgligt med dina lökar, inte visste jag att dom krafsade upp dem så där. Bäst man kikar till dom också. Ha en bra söndag! Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Riktigt fina kransar, den med fågeln är full av VÅR. Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  3. Jättefina kransar - den med fågeln är helt underbar !!!
    Härligt att kunna ta till vara material så där.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Vilken kreativ ådra du har, så fint! Gillar när man gör pynt av naturen. Hjärtat hade varit fint här hos mig men jag är inget bra på sånt där, får njuta av ditt istället. Kram Merja

    SvaraRadera
  5. Hm. Och mig påminner det här inlägget mig om att det kanske är dags att ta bort julpyntet? Ehum. Typ i dag, kanske.

    SvaraRadera
  6. Vad snyggt! Hmm minns hur jag ogillade allt skräp från björkarna och nu när de av åldersskäl är borta så saknar jag byggmaterial. Får bege mig till skogen;)
    Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  7. Så fiffigt att ta tillvara även på björkriset. Ska nog tänka om lite och inte alltid förbanna grannens hängbjörkar ;-)
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  8. Vilka fina runda kransar av det som de flesta kastar. Man får nog tänka om. Men hur får du dom så jämnt runda? / Britt

    SvaraRadera
  9. Haha..Kinderäggprincipen..ett nytt uttryck för mig. Men visst är det härligt att få både nytta och nöje på en gång.
    Önskar dig en fin söndag.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Tala om återvinning. Precis i min smak:) Snyggt blev det också!!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  11. Du får bygga ett gömsle av riset också och hyra in en jägare nästa vår? Eller meka ihop burar av kycklingnät som jag gjort. Katt, räv, igelkott och kopplad hund är nog de enda fyrbeningar jag vill ha innanför staketet. Ha en skön söndag, jag skymtar sol mellan de sönderblåsta molntrasorna:))

    SvaraRadera
  12. Så mycket vackert du skapar, här kan man prata om recycling! Nu får jag nog bli lite mer varsam när jag plockar rätt på "skräp" i trädgården, det är ju med andra ord/ögon inte alls bara skräp! Fast här har vi ett tunt lager snö fortfarande kvar på gräsmattan, så än dröjer det ett tag.
    Men nu blir jag glatt överraskad!! Ni ska till ormparadiset är det tänkt!! Då måste vi väl ändå försöka ses, om jag inte jobbar...det är nackdelen med vården. Och nu har vi fått ett nytt schema som innebär ännu fler helger, ännu fler delade turer...Sen måste jag ju fundera ut vad som kan vara sevärt och intressant här i närheten, man är ju lite dålig på det här med att turista i sin hembygd. Vad är det som ni vill se, natur eller? Ett måste, om ni inte varit där förr, är ju Wadköping inne i Örebro. Fin gammal del av Örebro, vacker Stadspark bredvid. Och lagom som ormarna vaknar så blommar väl magnolian också, en hel liten egen park med alla tänkbara färger. Just nu pågår också ett projekt med lökplantering inne i Stadsträdgården, fast det kanske inte varar så länge, det brukar bara vara några veckor.Det är elever från någon trädgårdslinje som varje år arrangerar lite mer spännande och ofta väldigt vackra planteringar i växthuset som sen allmänheten kan beskåda. Du får höra av dej så jag vet vad ni är intresserade av!!
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  13. Där fick kinderägget verkligen rätt betydelse, dina
    kransar och hjärtan är så fina! Och den klotformade
    över julrosen är så vacker. Du är kreativ.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  14. Oj så flitig du varit, här hade vi tänkt börja med vårstädningen till veckan men nu snöar/regnar det så vi får se hur det blir. Vilka otroligt fina arbeten du gör med riset! Verkligen påhittigt o vackert:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  15. Så fina idéer hur man kan använda björkris! Det gav inspiration när snön så småningom försvinner och det om någon månad börjar bli vår! Ha en fin söndag! :-)

    SvaraRadera
  16. Oj så mycket fint du har gjort! Vi får vänta med vårstädningen lite till... men det är dags att ta in lite fastlagsris i alla fall :)
    Trist med tulpanlökarna i förra inlägget... lider lite med dig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kommentar på din kommentar hos mig... den där resan gjorde vi innan vi blev med husbil... åkte personbil upp till Kirkenes och bilen, ja den var med oss på resan till Bergen. Bussturen var bara en eftermiddag...

      Radera
  17. Så fint och vårligt du gör! Trist med lökarna. Ja det är spännande med trädgård man vet aldrig vad som händer det är då säkert. Jag har hälsat på snön i skidbackarna i norra Italien men så skönt att den var nästan borta när vi kom hem igår. Vårlängtan!
    Må så gott!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  18. Ett bra sätt att ta till vara på vad naturen lämnat efter sig.

    SvaraRadera
  19. Fina saker du har gjort!!..........Kärleken är en viktig ingrediens i livet! Kram!....

    SvaraRadera
  20. Ja tänk vad mycket fint man kan göra av sådant som bara finns där!
    Vi skall fälla en björk snart och det riset skall gå till utställningen.
    Tack för härlig kommentar. Du är mästare på att skriva Anette!
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  21. Ja, av björkris kan man göra mycket fint, precis som du har gjort.
    Inspirerande bilder att ta efter då snön har smält här uppe runt mina trakter och det är dags att plocka.

    Usch, det är tråkigt då vilda djuren hittar in i trädgården och förstör.

    Önskar dig en fin söndag!

    SvaraRadera
  22. Gillar också kinderäggs-principen. :-)

    Trevlig söndag! :-)

    SvaraRadera
  23. Ibland önskar jag att min koloni var större och att det fanns mer sånt jag kunde ta reda på utöver det jag sår som ris och gräs.
    Får väl ta mig ut och leta i närheten kanske det finns nåt där men inte idag för här snöregnar och busblåser.
    Ha en skön söndagskväll-
    Kram Meta

    SvaraRadera
  24. Mmm. vad snyggt! Det kan jag sakna med vår vårtbjörk som inte längre är! Allt fint man ,kunde göra av grenarna! Nåja, grannarna har gott om björk, så det är väl bara att gå med håven och tigga lite! ;) Nu blev jag sugen på att också vara så där kreativ! Få se vad jag hinner i veckan! Tack för din gulliga kommentar hos mig! Ha en fortsatt skön söndag! :) Mia

    SvaraRadera
  25. Så mycke fint man kan göra av björkris. Blir så inspirerad av dina bilder.
    Men det förra inlägget är ju tråkigt. Det finns så mycke att äta för det vilda,men ändå är det som trädgården bjuder godast....eller kanske lättast att ta för sig av...Men inte nu längre!!! Hoppas du får ha dina lökar ifred nu.

    Ha en fin vecka,denna första i mars!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  26. Jag har också börjat städa i trädgården men perennerna har jag inte börjat klippa ner än, det blir ganska snart. Alla grenar och klipp lägger jag i odlingslådor och på komposten - och det blir en hel del. Ris till kransar och hjärtan har vi gott om eftersom vi har två stora hängbjörkar på tomten. Rishjärtan är så vackra som de är utan dekorationer, bara ett litet band som håller samman.
    Önskar dig en fin marsvecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  27. Åh så mycket fint man kan göra av björkkvistar ;))...såå mycket fina bilder du visar ;)
    Ni får ju vår tidigare än oss....men vi har ändå haft en mild vinter....och våren är här nu...man kan nästan tro det är i april månad !!....men bakslag får man ännu räkna med...
    Kram bia

    SvaraRadera
  28. Oj, så mycket fint man kan göra av björkris. Tänk att du redan har börjat lite i trädgården. Jag funderade på det i lördags, men tänkte att det var för tidigt. Jag ska nog ge mig ut och stöka undan det fula i rabatterna jag också. Härligt göra när man kommer hem från jobbet och det ännu inte är mörkt.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  29. Supersnyggt! Gillade verkligen bågarna över julrosorna, fint med något som ger höjd. Visst är det skönt att vara ute nu.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  30. Jösses så mycket fint du gör.. Och vilken fin trädgård du har..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  31. Åh, vad mycket fint! Får nog gå ut och göra ett björkrishjärta istället för granriset på dörren....;-)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  32. Javisst är det härligt när man kan börja lite smått.
    Perfekt när man kan använda sig av det som redan finns.
    Jättefint !

    SvaraRadera
  33. Vilket utmärkt sätt att ta tillvara skräpet. Jag är så dålig på att göra kransar osv.
    Kram

    SvaraRadera
  34. Jag har haft tanken att ta reda på riset, men den har stannat där... Nu när jag ser hur prydliga och dekorativa kransar du har gjort, ska jag allt prova! Tack för att du delar med dig av dina fina tips och inspirerar.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  35. Vilka perfekta skapelser! Lindar du något runt björkriset för att det inte ska spreta ut? Gillar bågarna. Det gör verkligen stor skillnad, att skapa höjd.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  36. Så flotte og koselige ting du har laget av bjørkeris! :) Skal se litt nærmere på bloggen din!
    Klem Lisa

    SvaraRadera
  37. Men åh, vilka fina bilder! Ser riktigt vårigt ut! :-) Själv har jag också tagit in lite ris, dock har jag knippsat från vinbären - då sambon är allergisk och inte vill ha in någe Björk.. ;-)

    SvaraRadera
  38. Vilken utmärkt återanvändning av björkriset! Men vad trist med dina tulpaner, nedrans typer, det finns väl annat de kan mumsa på?!
    /Katarina

    SvaraRadera
  39. Men, vad du kan!!!!! Är djupt imponerad!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  40. Oj, så mycket fint du gör av björkriset! Får se om jag kan få väck en del av mitt ris i helgen. Har också mängder. Men mitt hamnar nog på majbålet.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  41. 'Sånt där' (utsmyckningskonst) är du jätte duktig på, och du har så många bra idéer.
    Jag har knappt varit utanför dörren hemma, längtar till trädgården men aldrig är vädret till belåtenhet.
    Är det inte iskalla hårda vindar som blåser igenom märg och ben,(jag blir stel som en pinne) så är det stora blöta snöflingor som slår i ansiktet (blir halvblind,snorig och kissenödig) *fniss* jo jo alltid något som stör.
    Väldigt frustrerande och jag är inte tålmodig. Ger upp och går in, och väntar på bättre tider . . . . .
    Sen har den jäkla 'förkylningen' (som tärt på mig) gjort mig irriterad,rastlös och samtidigt håglös.
    Jag vill så mycket men kommer liksom inte igång, en spark i ändan kanske skulle hjälpa . . . .
    Sen kan jag inte sova på natten, har vänt på dygnet och det är inte bra. Nä nu får det bli ändring . . . . . .
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  42. Mmm... så snyggt och många inspirerande tips som du visar. Tack! Carina

    SvaraRadera
  43. Vilken känsla du har och vad fint det blir. Bågarna över julrosen är fantastiskt fina och att använda det som naturen erbjuder ger ju mervärde./Anna-Karin

    SvaraRadera
  44. Har du set bilder av finntwigs in Instagram?

    SvaraRadera