söndag 22 mars 2015

Vad vore livet utan morötter

Jag kan nästan tänka mig att äta morötter till allting, rårivna,  med solrosfrökärnor eller pumpafrön, marinerade med lätt lakritssmak, ångade med smör, rostade i ugn med andra rotsaker eller allra bäst som späda vårpimörer.

Men så här års börjar morötterna bli lite trista. En del är torra och träiga, andra har tappat smak eftersom de börjat växa och fått en grön liten kalufs, men till soppa duger de bra. När man ändå är i kan man lika gärna dubbla satsen. Den går bra att frysa ner och blir också bra bas i pannkaka.


Anettes morotssoppa
4 portioner

2 msk rapsolja
3 stora morötter
1 gul lök
1 liten potatis
1 tsk brunt socker
ca 6-10 dl god grönsaksbuljong
4 dl mjölk/sojamjölk/rismjölk
salt
1/2 -1 msk färsk ingefära, finriven eller 1 krm pulver
1 tsk torkad körvel
3 msk pressad apelsin
1/2 dl finhackad persilja

Till servering.
Finstrimlade morötter, mycket lätt kokta.

Skala morötterna, löken och potatisen. Skär morötterna i skivor, hacka löken och tärna potatisen.
Fräs morötter, lök, och potatis i olja i en kastrull. Strö över socker. Tillsätt 5 dl buljong. Koka tills morötter och potatis är mjuka ca 10-15 minuter. Tillsätt ingefäran. Mixa till puré med stav eller i matberedare. Späd med mjölken och resten av buljongen till önskad konsistens, ej för tjockt. Låt soppan koka upp igen och smaksätt med salt, körvel, persilja och pressad apelsin.

Krasse gott att strö över. Serveras med en liten salladstallrik och bröd.




Morotspannkaka
4 portioner
Ugn 200°

5 dl morotssoppa
4 ägg

1 tsk rosmarin, färsk
50 g fetaost
1 msk rapsolja

Vispa ihop soppa, ägg och rosmarin. Häll i smord ugnsfast form. Smula ner fetaosten.  Grädda i 200° varm ugn ca 20 minuter eller tills kakan stannat.

Servera med varm bönsallad och rårivna morötter.
Stekt fläsk, bacon, räkor eller rökt protein passar bra till.



Ha det fint

41 kommentarer:

  1. Tur att jag just ätit frukost, annars hade jag blivit än mer sugen och morötterna tog slut i förrgår :)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också de där späda små morötterna allra bäst... fint när man kan skörda de första.
    Fin söndag till dej!

    SvaraRadera
  3. Mmmmm det låter jättegott, detta måste jag prova att göra :) Tack för recepten :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Gott! Morötter kan man ha till det mesta. Vilka goda recept du bjuder på idag. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Tack för de recepten som jag sparar i min receptmapp och kan tipsa D om när hon undrar vad hon kan göra av morötterna.

    SvaraRadera
  6. Guuud så gott det ser ut! Morotssoppan ska jag absolut ta och testa. Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Vad gott det låter! Jag ska nog laga detta till lunch idag. En bra sak till med morötter är att de överlever länge i kylskåpet. Har varit bortrest och morötterna väntar snällt på sin tur att bli uppätna, annat såg lite underligt ut och åkte i komposten;)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Åhh så god din morotssoppa låter och ser ut - jättesmaskigt !
    Har ett recept jag lagat morotssoppa efter, men nu kommer jag absolut att prova ditt !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  9. Men, oh vad jag plötsligt blev sugen på morötter! :) Tack för fina recept! Måste testas och så ska jag nog så en liten primörsort i växthuset med? Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
  10. Vilka goda recept! Morotssoppa är en favorit, även om det var längesedan jag åt det nu. Jättesmaklig bild.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Morotspannkaka lät kul, ett bra sätt att få i barnbarnen lite nyttigheter. Det måste jag prova. Tack för receptet/ Titti

    SvaraRadera
  12. Visst är de goda!!! Mina favoriter är de där lila-aktiga ingen aning om sorten men de är ljuvligt goda. Köper de alltid på en eko-gård sommartid. Ha en fin söndag! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  13. Morötter är verkligen supergrönsak. Inte dyra, alltid goda, passar till det mesta osv. Morotssoppa är så gott. Ska pröva ditt recept. / Britt

    SvaraRadera
  14. Självklart måste ja prova båda recepten.

    /Anja

    SvaraRadera
  15. Tack för två nya recept på morötter!
    Nu vet jag vad det blir till middag i dag :)

    SvaraRadera
  16. Mmmmmm..... verkar hur gott som helst. Tack för recepten, det måste jag prova. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  17. Älskar morötter....här äter vi morötter nästan varje dag...vi har ju en vegetarian i huset också, hihi....så tack för receptet på soppan...den ska jag göra ;)
    Kram och hej!
    Bia

    SvaraRadera
  18. Måååååånga morötter blir det här också i år!!
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  19. Mmm den där soppan måste ju bara testas :-)
    Jag bakar goda bröd med just morötter och massor av frön, morötterna gör brödet så saftigt.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  20. Blir lite nyfiken på hur du gör när du kombinerar morötter och solros- eller pumpafrön?! Låter gott! Rivna, kokta, dressing?
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar oftast bara strössla ovanpå eller blanda solros- coh pumpafrön i de rivna morötterna, med eller utan dressing, funkar vilket som.
      /Anette

      Radera
  21. Morötter är jättegott! Men det är något med dom som gör att när jag äter dom råa så kliar det i halsen och jag får hicka. Alltid. Jag har länge undrat om det är psykiskt eller vad det kan bero på......men kokta går jättebra. Och jag använder det ofta, ofta, ofta i maten, t o m i köttfärssås.
    Tack för recepten!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset om vita morötter! Jag kan ju vara allergisk mot karoten, alltså. Det är likadant med jordgubbar, dom måste jag ha socker på så är det nåt som neutraliseras. Har aldrig satt mig in i det så noga, var tre år när jag fick vad som då kallades bara hösnuva så jag är liksom van, och brukar säga att så länge jag inte får astma så vad är det väl att nysa och snörvla lite grand!
      Kram igen

      Radera
  22. Tack för recepten. Soppan ska testas i veckan. Kanske borde göra riktigt mycket så det räcker till pannkaka också? :-)
    Trevlig söndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  23. Ja, morötter kan man göra mycket gott med! Och den där soppan lät ju väldigt god.. nu blev jag ännu hungrigare! ;-) Kikar på dna fina bilder på högra sidan här på bloggen, och ni har det ju så himla fint! Man blir ju sugen att bara ''råka'' ringa på din dörr och få sig en tur runt i markerna.. :-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen om du råkar ringa på : )
      /Anette

      Radera
  24. Morotspannkaka var nytt, det ska jag prova.
    Vi äter massor av morötter, det och blomkål
    är absoluta favoriter.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  25. Så spännande det låter med laktritsmarinerade. Hur gör du då? Sitter här och äter lakritsnappar och i köket åkte en stor hög med rivna morötter just ner i köttfärslimpan. Pippin fick lite morot att knapra på också :D Har faktiskt små små morötter på gång i ett litet litet inomhusland. Ska testa din morotssoppa.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  26. Finfina recept du ger, morotspannkaka måste jag prova, helt nytt för mig. Jag använder mest morötter i smoothie nu eftersom de är lite tråkiga så här års.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  27. mmm, jo morötter är gott! Jag gillar slantade morötter bäst, tänk att det kan skilja så på smaken mellan tex slantar och rivna...? Och hålller med, nu börjar de bli lite träiga ,men snart så kommer nya fina goda! Tack för recept!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  28. Tråkigt! Till och med mina hundar älskar morötter. ;-)

    SvaraRadera
  29. Morötter är ju så gott och nyttigt. Själv köpte jag ekologiska igår och gjorde rårivna morötter, det funkade fint och blev saftigt

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  30. En kul variant att pröva och det får nog kokas flera satser för pannkakan lät spännande. Måndag är ofta soppdag - en vad finns det för grönsaker i kylen dag... :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  31. Komma här och klaga på mina räkmackor - gissa om snålvattnet rann till hos mig nu! :-) Morötter är verkligen en toppengrönsak!

    SvaraRadera
  32. Så gott det ser ut! Ja vad vore livet utan morötter och jag säger vad vore livet utan en sådan här fin och trevlig blogg???
    Kram på dig
    Annika

    SvaraRadera
  33. Men oj, så spännande. Måste provas dina recept!
    Tack! Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  34. Jag tänkte på dig i eftermiddag när jag gick en runda i trädgården och såg att det töat en hel del och att små späda brännässlor tittat upp. Förra våren gjorde jag nässelsoppa efter ditt goda recept, och nu bjuder du på ytterligare spännande recept. Det måste provas!
    Må så gott! / Åsa

    SvaraRadera
  35. Tack för receptet! För morötter kommer att växa här hos oss i sommar.

    SvaraRadera
  36. Både låter och ser mumsigt ut! I sommar satsar jag på morötter så recepten sparas givetvis :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  37. Härligt sopprecept det ska jag prova! Jag odlar mycket morötter men har haft svårt att förvara dom på ett vettigt sätt. Några tips? Sticka ner dom i torv?? Tack nu blev jag jätte inspirerad. Jag måste surfa runt här hos dig du verkar ha en fantastisk trädgård!

    SvaraRadera