onsdag 5 augusti 2015

Vitlöken

Förra årets vitlöksskörd tog slut i början av juni, faktiskt helt perfekt tajmning. Sen har jag använt färska då och då och samtidigt fått lite koll på hur de utvecklar sig. Min skörd är sen i år, men nu har de delat upp sig i stora fina klyftor och fått bra skal. Tre sorter odlas, franska Messidor, eget utsäde okänd sort och Rysk röd som bildar topplökar.
Topplökarna är jag inte så förtjust i eftersom de stjäl näring från jordlöken och stjälkarna blir hårda och oflätbara. För två veckor sen klippte jag av dem, vilket borde gjorts redan i början när de rätat upp sig för att gynna jordlöken. Topplökarna innehåller frö och går att torka för att så till hösten. I bästa fall blir det en liten lök utan klytro till nästa år. Jag tycker det ger för lite och är för pyssligt att hålla på med en massa topplökar, vill ha koll på vad jag sätter, välja ut de bästa vitlökarna som utsäde. 


Topplökar i bukett




Att lökarna välter och har vissna blad är bra tecken på att de är klara att skördas. Man vill inte vänta för länge heller för då spricker skalet och löken klarar inte vinterförvaringen.

När löken är skördad får ringblommor och jordgubbsrevor ta över. En del av ringblommorna skördas också, torkas och används att toppa vinterns morotssoppor med och som dekoration på bakverk.

Nu är det också dags att skaffa utsäde för sådd senare i höst om man inte har eget. Sättlöken brukar ta slut ganska snabbt hos odlarna. Kan tipsa om att Åke Truedsson har många spännande sorter i sin vitlöklista.

Allt gott

29 kommentarer:

  1. Spännande med olika sorter! Läser på många bloggar just om vitlök. Satt i höstas, men har inte tittat till den än. Förstår att det är dags att skörda. Kan man använda några av dessa klyftor som utsäde i höst?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart kan du använda eget utsäde. Välj stora, friska lökar utan skador.
      /Anette

      Radera
  2. Jaha, nu läser man om skörd både här o där på blooggarna, blir lite sentimental för jag vill ha sommaren kvar lite till. Känner att augusti på något sätt är höstens första månad även om det kan bli fint väder både i augusti och september. Härligt i alla fall att skörda egenodlad vitlök, det missunnar jag ingen :) Kram/Monne

    SvaraRadera
  3. Åh tack!
    Mina vitlökars blast har nästan vissnat ner o jag trodde att odlingen nog gått snett... Men det verkar ju finnas hopp, redo för skörd till och med! Ska ut och kolla...
    Intressant med topplökarna, de är ju vackra (jättefin bukett), men gagnar de inte odlingen så skulle jag också göra som du. Just i kökslandet är det skörden jag är ute efter. (Förvisso i liten skala, men just därför behöver den inte bli än mindre... =o)
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Intressant läsning om vitlök. Har aldrig odlat det. Så fin "vitlöksbukett", snygg arrangemang på bordet.
    Jag har också ett sådant symaskinsbord, men jag har mitt inne, kanske är det snyggare ute:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Bra läsning! Satte 3 sorter i höstas som ser ut att utvecklas fint. Trots att jag i våras insåg att jag missat allt jag borde gjort med de i slutet av vintern. Det skulle gödslats och jag vet inte vad.

    Tog upp en vitlök häromdagen... Den hade en bubbla på magen som brast med små lökar inuti - är det topplökar fast kring midjan då?

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bubblan är stresslök som inte går att lagra. Avnjut på en gång.
      /Anette

      Radera
  6. Jag har redan skördat min vitlök. Nu väntar jag på att få sätta ut nya som ska bli något till nästa år. Härliga bilder. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Just det. Det är så lätt att glömma. Jag har kajplök litet här och där. De får också en massa lökar i toppen, omöjliga att använda, men pga dem har jag löken på alla möjliga ställen. Löken i jorden är som en vitlök.
    Snygg bukett. / Britt

    SvaraRadera
  8. Häromdagen bjöd D på en pastarätt med nyskördad vitlök. Den var himmelskt god. I växthuset hänger nu massor med vitlök för framtida njutning. Jag ska tipsa D om nya sorter.

    SvaraRadera
  9. Vitlök står på min önskelista! Nu vet jag hur de ska se ut när det är dags att skörda, men jag måste läsa på lite om vad som krävs när de ska sättas :)
    Tack för all inspiration du ger!
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Hej Anette! Alltid lika kul och lärorikt att titta in hos dig. Har inte satt några vitlökar, men blir sugen på att prova. Ha det fint! Marika

    SvaraRadera
  11. Jag blir så imponerad av din kunskap när det kommer till odling och inspirerad! Jag lär mig jättemycket, tack snälla du för att du så frikostigt delar med dig! Kram Merja

    SvaraRadera
  12. Jag blir så imponerad av din kunskap när det kommer till odling och inspirerad! Jag lär mig jättemycket, tack snälla du för att du så frikostigt delar med dig! Kram Merja

    SvaraRadera
  13. Jag blir så imponerad av din kunskap när det kommer till odling och inspirerad! Jag lär mig jättemycket, tack snälla du för att du så frikostigt delar med dig! Kram Merja

    SvaraRadera
  14. Så vacker vitlöken var med topplökar. Vet aldrig vilken sort jag sätter men i år skall jag gå på dina tips så jag vet vad jag satt nästa år när det är dags att skörda.
    Ha det så gott !
    Kram/isa

    SvaraRadera
  15. Det ser snyggt ut i vitlöksrabatten hos dig också. Eller fd rabatten kanske det är nu?! Jag har fått lära mig att det är blommor/frö i knölarna på dessa "alienliknande" förlängningar av vitlöksblasten. Det kanske inte stämmer? Smålökar sitter mer mitt på stjälken liksom. Men jag kanske blandar ihop lök och vitlök!?
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  16. Jag skördade några vitlökar för tidigt i år men som tur är lät jag de flesta vara kvar. Har bestämt mig för en större vitlöksodling nu och ska snart skaffa utsäde. Ska då välja ett par olika sorter. Härligt att du hade egen vitlök ända till juni månad - och jag tror att du är en vitlöksälskare liksom jag.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  17. Vilken skicklig odlare du är. Egen vitlök vill jag också ha, kanske provar jag nästa år i stugan.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Lök behöver vi i matlagningen...så mycket fin lök du har ;))...svägerskan har faktiskt satt vanlig gul lök, och den verkar komma upp...den ser bra ut, vi får säkert ta lite av hennes land...
    Ser att du gillar rost också, hihi....precis som jag ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  19. Hej igen!
    Tack för den fina idén du kom med...det ska jag faktiskt pröva....varför har jag inte tänkt på det?...funderar också om jag ska ha dom inomhus i vinter med just kottar eller stenar i...perfekt !!!
    Kram

    SvaraRadera
  20. Härligt med egen vitlök! Den smakar så mycket bättre än den köpta!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  21. Så härligt att ha egenodlad Vitlök det som är så gott Ha det bra/Margareta

    SvaraRadera
  22. Alltid lika trevligt att titta in hos dig.

    Min vitlöksskörd blev bedrövlig i år. Fyra ynka saker som åkte direkt på komposten. Nåja. Bättre lycka nästa gång.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  23. Så dekorativt med vitlöksbuketten i spannen!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  24. Härligt med egenodlad vitlök. Har aldrig provat att odla den trots att vi älskar vitlök. Får kanske göra ett försök/Titti

    SvaraRadera
  25. Misslyckades med min vitlök i år men hade en fin skörd förra året så jag ger inte upp ! Bra tips på när den gula löken är klar...har odlat gul lök för första gången i år och nu har blasten vält...verkar ju lovande !
    Ha en fortsatt trevlig helg !
    Elisabeth

    SvaraRadera
  26. Det är en sann njutning att läsa din blogg, inspirerande och lärorikt. Jag har aldrig lyckats med vitlök men skam den som ger sig... Önskar dig en trevlig fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  27. Härligt med lök som är sååå gott! jag satte 2½ kg sättlök av olika sorter, men ingen vitlök..hmm kanske man skulle sätta det tills nästa år. Jisses vilken fin moppe du köpt. skulle ju va så häftigt att susa iväg på den!..du får lägga en planka på snedden o sen rulla opp den stora pumpan!! Borde ju gå? eller... fina blommor du har å. Ha en skön söndag!

    SvaraRadera