onsdag 4 november 2015

Hösthallon

Nåt av det bästa med trädgård är att tassa ut i morgonrock och stövlar för att fylla koppen med bär till gröten.


Säsongen börjar med röda och vita smultron. Eftersom hälften växer i skuggan blir säsongen lång. Sen kommer vit och röda jordgubbar, blåbär, vinbär, gula hallon, remonterande jordgubbar och hösthallon. Har inte så mycket av varje, inte så att det blir att påhäng att skörda men ändå tillräckligt. Är nöjd med hur det ena avlöser det andra och att ha färska bär sex månader om året. Hösthallonen ger till det blir dygnetruntfrost.


Astrid och Petra med sina kycklingar bor så att säga granne med godisbutiken. Ibland försöker de hoppa efter bladen och ibland smiter nån kyckling in under nätet, men till största delen får jag ha bären ifred.


Hösthallon är inte särskilt söta och man bör inte lockas att plocka förrän de är alldeles mörkröda och i stort sett trillar av själva, då kan sötman anas. Å andra sidan är de helt maskfria. Plantorna ger bär på årsskotten och klipps ner till våren.

Allt gott


25 kommentarer:

  1. Hösthallon är ett av mina favoritbär, just för att de är sist ut. Syrliga, kalla, men så goda att stoppa i munnen under en trädgårdsrunda. Härligt med bärskörd till frukosten! :)
    Kan tänka mig att hönsen vill smita in i godisbutiken. Hönsen på jobbet har ett hösthallonsnår i sin inhägnad och gissa om de blir glada när jag släpper ner lite bär till dem (jag äter de fina, hönsen de som är sådär).
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Fint med egna bär, hallon är dock inte mitt favoritbär. Dina hönor ser ut att må toppen i alla fall :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Tänka att kunna skörda godsaker 6 mån om året, vilken lycka. Bilderna är väldigt lockande:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Hösthallon har jag aldrig ätit, faktiskt aldrig hört talas om förut heller så där lärde jag mig något nytt....igen :)
    Ha en fin onsdag!
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Åh, jeg bliver ganske misundelig - så fine hindbær !! Jeg har slet ikke held med mine.. Men prøver igen til næste år :)

    SvaraRadera
  6. Så mycket godsaker du har i trädgården. JAg har inga hösthallon, däremot kan jag fortfarande plocka björnbär på min buske.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Låter mysigt det där med stövlar mugg och morgonrock:)) Bär att plocka i ett halvår låter perfekt i mina öron!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Vad härligt det låter. Och denna hösten är det behagligt ute. Att gå ut och plocka hallon i regn, kyla och blåst är inget kul. Jag håller med dig om att hösthallonen inte är riktigt lika söta, men vi har gula och de är jättesöta. / Britt

    SvaraRadera
  9. Hösthallon är helt nytt för mig, imponerande att ha färska bär sex månader om året.
    Här blir det hemgjord svartvinbärssylt till frukostfilen.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Åh, så härligt det låter att kunna plocka bär i sex månader! Grattis! Blir något för oss andra att ta efter. Bär är gott och vackra att se på. Kan få energi bara av att just se dem.
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  11. Man gläds extra mycket åt det som man kan skörda på hösten - kanske för att det snart är slut på odlingssäsongen. Gott här det att kunna plocka bär i november.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Åh vad underbart! Sådana fina bilder på dina hallon och i vanlig ordning har du så fin ordning på dina odlingar. Jag måste ta tag i köksträdgården nästa år! Just nu är det så mycket ogräs runt mina hallonen att jag knappt kommer åt dom! Vet att jag ska ha några hösthallon någonstans. Dina ser så stora och frodiga ut. Kanske en bra ide att ha hösthallonen för sig i en rad!!

    SvaraRadera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  14. Bästa känslan är som du skriver, att ta skålen med frukostfil med sig ut och plocka de bär som finns till hands. Saknar verkligen att kunna göra det just nu för några hösthallon har jag inte tyvärr (men måste skaffa förstår jag nu). Dina höns är så rara men hur klarar ni dem från att bli tagna av räven?
    Bästa hälsningar

    SvaraRadera
  15. Bortsett ifrån allt nyttigt, gott och vackert man kan odla på sin andel av jordklotet så tillhör morgonrockspromenaderna en arla morgonstund till de absoluta fördelarna med egen trädgård och eget hus...,-)!
    Hösthallon låter inte så gott men vackert och det räcker väl ;-)!


    /Anja

    SvaraRadera
  16. Jo, hösthallonen är härliga. Mina ger också fortfarande bär denna sagolikt vackra höst. Jag tycker nog inte att de är så sura utan att de har en ganska tydlig sötma mitt i det lite fräscht syrliga, men som sagt man får vänta med att plocka tills de är riktigt mogna. Ser att du har nät för att skydda dina plantor från de underbara hönsen. Hos mig har rådjuren varit framme och mumsat på bladverket och innan getingarna gav upp för i år så åt de friskt av bären så det är många som vill åt godsakerna.
    Allt Gott! Anna-Karin

    SvaraRadera
  17. Känner hallondoft ända hit, underbart lyx att gå ut och plocka frukostbär.

    kram

    SvaraRadera
  18. Härligt att njuta av färska bär så länge...och den varma och härliga hösten har ju tillåtit att man kan gå halvnaken...i början av november sprang jag till skogs iför endast morgonrock och foppatofflor...Ja, det var väl inte direkt frivilligt :D Först sprang en av katterna jagad av hunden och sen jag ! Det måste ha varit en syn för gudarna Hahahaha....tur man bor på landet !

    Trevlig helg!
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  19. Låter verkligen jätte mysigt att tassa ut i trädgården på morgonen. . . . och plocka hallon till gröten!! Ser att du har höns så det blir väl ett o annat frukostägg oxå. . . .!!!
    Tack för titten o den fina kommentaren hos mig!
    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  20. Det låter så frestande med bär under sex månader men jag tror inte det fungerar här uppe. Hösthallon kanske vore något vi har ju så långa milda höstar numera. Några smultronplantor i växthuset kanske...
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  21. Den här regnduggiga, gråa förmiddagen känns blotta tanken på hösthallon ljuvlig. Det lyser och smakar sol fastän jag läser att de inte är söta men vad spelar det för roll. Det är en lyx med egna bär sent på hösten.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  22. Bra tips till mig som ska planera den delen av köksträdgården där det ska finnas frukt & bär. Hallon, jordgubbar, vinbär (alla sorter), krusbär, björnbär, blåbär, gojibär, äpple, päron, plommon, fläder (blod-), persika, aprikos, vindruva och .... ja, listan kommer nog att fyllas på. Vissa sorter finns redan, med andra ska komma nu till hösten eller våren, medan andra är mer "drömmar" (typ persika).
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  23. Mmmm, ser gott ut och dom måste vara härliga att ha så här på höstkanten. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  24. Halloj! I dag har jag köpt 3 sorters hösthallon till min bärbuskplats i trädgården. Inspirationen kommer härifrån! Tusen tack. Kram

    SvaraRadera