söndag 20 december 2015

Biologisk mångfald - testa din trädgård - vinn prenumeration


Gå in på Anjas blogg och prova lyckan att vinna en årsprenumeration av

På länken Natur & Trädgård kan man testa hur trädgården ligger till på mångfaldsskalan och få tips på hur man kan förbättra. Jag hamnade på 40 av 60 möjliga så det finns en bit kvar, men de flesta ligger tydligen runt 10.  Det är en balansgång mellan lagom ansat och riktigt trivsamt för djurlivet när man är trädgårdsälskare, men till syverne och sist tjänar ju alla på en välmående trädgård där balans och mångfald råder. En liten göl står på önskelistan, liksom stenmur.


I min trädgård finns bland annat sammanhängande buskage, stenparti, grusplantering, vilt gräsområde fram till midsommar, artrik gräsmatta, många små vattenblänk, olika bärbuskar, gamla träd, stora träd, liggande stam, ihålig stam, fågelmatare, fågelholkar, insektshotell, uthus där fladdermöss kan bo, stor blomsterplantering, kryddhörna och liten nässelplantering.


Hönsen bidrar med gödsel

Allt gott


21 kommentarer:

  1. Ja nog har man en artrik trädgård alltid :) det är ju nästan omöjligt att inte skaffa på sig en oändligt massa olika när man är en sann trädgårdsvän :) Tidningen Natur o Trädgård har vi prenumererat på i flera år, är nog den bästa trädgårdstidningen tror jag så det var bra att Anja lyfte fram den :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Det var imponerande uträkning av mångfald!!! Får du uppfylld din önskan om resten också (vilket jag vet att får!)har du ju faktiskt en trädgård som du kan visa upp för allmänheten som Trädgården med biologisk mångfald. Det finns många som gärna vill SE en sådan och inte bara läsa om den. Lycka till Anette!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Grattis till 40 poäng. Din är ju artrik, det syns. Min trädgård är nog för ny (drygt 20 år) och ligger i ett villakvarter. Jag tror jag kunde få ihop till 16. Jag har inga fågelholkar, inga stubbar, inga höns och inga nedfallna träd. Det hade hjälpt upp poängen. / Britt

    SvaraRadera
  4. Så bra att du följer upp Anjas utomordentliga inlägg om den biologiska mångfalden. Checklistan kan man använda sig av om man systematiskt vill arbeta med att gynna djur - och insektlivet i trädgård och natur.

    En kritisk period i vårt klimat är tidig vår när vårsolen börjar värma men det finns ingen mat - då är sälgen, som blommar tidigast av alla den enda källan till mat och överlevnad för många insekter.

    Mat är viktigt för allas överlevnad men lika viktigt är skydd från rovdjur där större buskage ökar chansen till överlevnad och förstås är tillgången till vatten livsavgörande.

    Fjärilar behöver skydd i alla sina stadier från larv, puppa och fullbordad fjäril. Ett bestånd av nässlor i någon undanskymd del av trädgården gynnar flera fjärilsarters reproduktion.

    Tack för ett bra och viktigt inlägg Anette!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sälg finns det gott om utanför trädgården eftersom jag bor på landet och ganska tidigt fylls gräsmattan av scilla och smånunneört som både, bin, humlor, flugor och fjärilar gillar. Gott om tidig mat här.
      /Anette

      Radera
  5. ja du om nåt år kanske jag kan tänka mig att göra ett försök. Just nu är det en enda stor arbetsplats med några land och annat piff.
    Önskade att jag kanske kunde ha såna där små söta höns men se det är inte tillåtet på området. Synd.
    Ha en fin fjärde Advent
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. jag har alltid haft biologisk mångfald, ingen konstgödsel eller gifter (inte mycket skadedjur heller - du vet väl att du måste ha både hane och hona för att få de röda bären i järnek).

    SvaraRadera
    Svar
    1. hamnade på drygt 30 poäng, saknar döda träd och damm.

      Radera
  7. Bra Annette. Själv hade jag bara 20 poäng fast räknar jag in det angränsande vilda å-området med sin gamla ruin efter en sommarstuga och övervuxna artrikedom kan det nog bli bortåt 60. En mångfald som gynnar oss också, fast djuren går hit för efterrätten ändå. Extra trevligt med de ovanliga hackspetts arterna tycker vi. De stannar dock i aldungen.
    Ha det bra!
    Luna

    SvaraRadera
  8. Vi har ingen fin trädgård varken här i stan eller på torpet...mest bara gräsmattor och några äppelträd och rosor på landet (även i stan)...men skulle vilja ha en fin trädgård och ett växthus av liite större stuk ;))....men drömma går ju ;))
    Kram

    SvaraRadera
  9. Härligt det låter med allt du har. Snart dags att visa upp din trädgård kanske?
    Här är det lite halvvilt och skulle tro att jag hamnar på 25-30 så jag har långt kvar.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Det är en fantastisk bra tidning, helt reklambefriad! Sa göra testet men det blir nog inte många poäng trots att trädgården är ganska vild och vi har vild natur runt oss men små vattenpölar saknas. Förr fanns det en damm här på gården och det är synd att den fylldes igen, långt före min tid.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Den där spännande testen måste jag också göra!
    GOD JUL och GOTT NYTT ÅR
    önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  12. Vi gjorde också testet och hamnade på 49 tack vare stor tomt med mycket vildmark.
    Så vansinnigt söta dina höns är!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  13. Så spännande! Det ska jag absolut testa.

    Jag har inte heller höstsått. Måste erkänna att jag inte ens har fått upp alla morötter. Drog upp en jättefin i går, så nu är det nog dags om de inte ska frysa fast när kylan väl kommer. Kanske kan ta itu med höstsådderna i juldagarna :D

    Kram och god jul!
    Linda

    SvaraRadera
  14. Nog så viktigt med en trädgård där alla trivs...den biologiska mångfalden är viktig !Och det bästa är att man kan lämna kvar meterhöga tistlar,brännässlor mm med gott samvete :D Sånt gillar jag som vill ha det där romantiskt ruffsiga och då ingår definitivt ogräset man inte hinner eller orkar rensa bort, det är jag övertygad om :D
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  15. Du har ju verkligen mycket på listan. Låter härligt! Det måste både kvittra, flyga och kravla omkring hos dig. Biologisk månfald - viktiga saker!
    Allt gott/ Milla

    SvaraRadera
  16. Din höns är de söööötaste!
    Jag gjorde oxå testet och kom upp i 24, om jag minns rätt! Jag tror jag skulle behöva lära mig mer om ämnet i fråga. Jag tänkte lite i andra banor än vad frågorna handlade om. T.ex just, hönsen! De måste ju bidra till den biologiska mångfalden?? Eller?
    Ja,ja! Vi får hålla tummarna att vi vinner prenumerationen!

    Ha en god jul om vi inte syns här!

    //Veronica

    SvaraRadera
  17. Virkelig et flott mangfold hos deg!
    Så herlig sameksistens:)
    Ønsker deg en god jul og takk for et flott bloggår:))

    SvaraRadera
  18. Mmm.. har sett och gått igenom ett liknande eller samma test i något sammanhang. Det föll väl ut. Det viktigaste var förslagen om vad jag kunde göra mer. Och det gör jag ju gärna.

    Grattis till mångfald! Carina

    SvaraRadera
  19. Intressant inlägg som jag helt missat. Nu har jag gjort testet också, 24 poäng blev det här. Har en del de räknar upp, men inte så stora områden att det 'räknas'. Klart intressant lista hur som helst, ska se vad mer jag kan fundera vidare kring. Helt underbart att du har så mycket mångfald runt och i er tomt. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera