söndag 24 juli 2016

Julisådd

Tack för bilder på trevliga och annorlunda odlingslådor i förra inlägget!

Vitlöken är skördad. Kvar står några ensamma morötter och vinterpurjon. I en annan låda är sallaten övervuxen och har gjort sitt. Alltså blir det utrymme över att så nytt.


När utrymmet är begränsat gäller det att utnyttja jorden för flera skördar. Samtidigt förlänger jag säsongen och fräscha grönsaker långt in på hösten. Praktiskt att inte behöva fundera över förvaring.



Nu har jag förodlat snabbväxande grödor som pak choi, sallat och rädisor som jag fyller de tomma lådorna med. Dessa kan jag börja skörda om två månader ungefär. Rädisorna ska dessutom gå att vinterförvara, men jag räknar med att så en omgång till att spara. Jag sår också några ytterligare svartkålplantor ifall kålmalen skulle gå för hårt åt de jag redan har.

På tur står att sätta backar med sallat som får växa vidare i växthuset som babyleaves och vintertålig knipplök men det kan också vänta nån vecka till.



På friland har jag satt nya morötter och rödbetor som jag kommer att täcka med väv framåt hösten och sen bli plocka efter hand fram till jul. Här blir det sällan riktigt kallt förrän i januari så marken kommer inte att frysa.

Förutom tillfredsställelsen att vara så gott som självförsörjande på de flesta grönsaker nio-tio månader om året även från en relativt liten odling, är det kul att räkna ut hur man ska få ut det mesta ur en odlingslåda och ha nytt att fylla på med hela tiden. Njuter bara jag ser frodiga odlingsbäddar och lådor med grödor på gång. Känner mig trygg och försedd. Inte bara den primitiva trygghetskänslan över att ha mat, utan också att jag vet att den är så ren den kan bli. Inga konstiga tillsatser, gaser, rester av bekämpningsmedel och ingen konstgödsel. Att ha tillgång till fräscht och nyskördat stor del av året känns lyxigt.

Ett tips är att kolla på fröpåsarnas baksida om de lämpar sig för julisådd. Utbudet är förvånasvärt stort. Behöver man fylla på förrådet har några fröfirmor på nätet indelat i särskild kategori för julisådd och fraktfria erbjudanden. Konstaterar att min ICA-butik nuförtiden också har fröstället kvar. Bara för nåt år sen så skickades allt tillbaka på försommaren när såsäsongen ansågs vara över.




Till och med kissen Basil (Eng. basilika) har hittat en användning för lådor i trädgårdslandet.

Allt gott



17 kommentarer:

  1. Förstår att Basil ligger i skuggan av en odlingslåda och slappar! Det är nästan olidligt varmt - eller det är väl bara så enkelt att man inte är van vid över 30 graders värme så här länge. Och kanske framför allt att det inte kommer något regn till den törstande trädgården!!
    När det gäller min växthusodling så har jag numera tre sorts goda tomater, 2 sorts paprika (en vit och en röd) samt en fruktansvärt massa chili - som alla är angripna av bladlöss. Jag har sprutat med filmjölk, rödsprit och vatten - utan resultat. Idag blir det såpa, rödsprit och vatten och sen får dom klara sig själva medan vi åker till fastlandet en vecka (vi har droppbevattning). Ska bli kul att se om nått lever när man kommer hem.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Härligt med så mycket grönt, men jag har ännu så länge bara en pallkrage och det blir nog bara en till senare med lite annat i än kålrabbi som jag odlar nu :) Men man vet aldrig, blir ju väldigt sugen när man ser dina odlingar:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Imponerande! Själv har jag några krukor med ätbart. Men det smyger på med fler och fler så kanske kan det bli mer framöver.
    Kul att även katten fått namn av något ätbart:))
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Gick just och funderade på vad jag skulle kunna så nu för att fylla upp tomma platser i nyskördade sålådor! Lite idétorka här (plus den vanliga torkan) så ditt inlägg kommer verkligen väl till pass! Tack!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Min trädgårdsmästare som fått ha hand om köksträdgården i år har inte gjort någon succé ;-))! Att skörda flera gånger är önskedrömmen, men vi får nog börja med att lyckas med en...,-)! Bäst går det i vår lilla odling på altanen. Hm. Där är det undertecknad som är trädgårdsmästaren ;-)
    Men, vi har satt en ny omgång potatis....:-)!
    /Ha't/Anja

    SvaraRadera
  6. Så fint i dina odlingslådor, är imponerad. Får försöka så pånytt det som inte lyckades förut.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  7. Du är så duktig blir impad av dig. Har funderat lite på senare sådd men det är ju inte alltid vi kommer fram till kolonin när det är snö så ja jag vet inte... Om man sätter sallad nu i Juli som är fördriven tar det så lång tid för att det inte är så varmt då.
    Hoppas inte kissen äter upp det goda du har utan delar med sig hihi
    Ha nu en fin början på veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Vad duktig du är och vilken tillfredsställelse att odla så mycket ätbart. Och dessutom ser det fint och prydligt ut.
    Julisådd glömmer jag alltid, fast jag vet att det går. Nu är det bara några få dagar kvar, så jag får väl ta fram fröpåsarna. / Britt

    SvaraRadera
  9. Mycket pedagogiskt och en bra påminnelse. Jag har direktsått i tomma rader i pallkragar för någon månad sedan veckor sedan och det blev inte bra (för varmt kanske?). Har tyvärr glömt att så plantor i brätten för att plantera ut, men inspirerad av detta inlägg ska jag kolla över vad jag har som kan användas och så det imorgon. Tack för påminnelse!
    //Helene

    SvaraRadera
  10. Undrar om jag någon gång blir en grönsaksodlare igen...
    Kram

    SvaraRadera
  11. Här har det gått urdåligt med allt jag har sått i år :( Förra året gick allt bra !?! Jag var sen med direktsådderna i år och något åt upp blasten på både rädisor och rucola :( Dillen kom fint för att sedan vissna...vet i sjutton..värmen och angrepp BLÄ för båda !!
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Vad bra att du skrev om att så nu, tänkte häromdagen på att jag måste leta fram pakchoi-fröna. :) Lite avis på dina fina utplanteringsklara växter, var inte att tänka på med frösådd när vi var bortresta på semester. Får ta igen det nu.
    Annars har jag satt ny potatis i potatislådan. Får alltid över sättpotatis från när jag sätter i maj och de fick komma ner i jorden nu när första omgången var skördad.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  13. Du är sannerligen en mästare på det där med odling. Jisses, jag önskar jag ens var hälften så duktig... Nåja. :-) Trevlig läsning, precis som vanligt.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  14. Så gosigt kissen ser ut att ha det! Min såg alldeles utslagen ut tidigare, men vägrade att flytta sig från solgasset.

    Jag skördade vitlök häromdagen och har också en tom yta där nya växter ska få rum. Här blir det de som jag köpte på tusen trädgårdar som får första tjing. Salladssådden har fått bo i kylskåpet ett par dygn och nu hoppa jag att fröerna ska vilja gro. Mina gamla plantor var en meter höga och hamnade i komposten. Fast några har fått stå kvar eftersom våra zebrafinkar verkar tycka att de är mums.

    Har en väldigt fin ärt- och bönodling i år - tackar så hjärtligt för inspirationen och hjälpen!

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  15. Underbara katt! Tänk så gott man kan ha det mellan två lådor. Min kål gick åt fanders kan man säga kålfjärilen har sett till att det är mer hål än kål. Vi hann smaka på grönkålen, men det var också allt. Ha en fin tisdagskväll där bland alla fina grödor! Kram

    SvaraRadera
  16. Jag blir alltid så imponerad när jag ser fina grönsaksodlingar, det är vackert! Tyvärr saknar jag intresset eller talangen eller vad det nu måtte vara för att odla ätbart. Det är väl samma "gen" som gör att jag heller inte håller på med sommarblommor, det där med att vattna och gödsla och pyssla om är inte min grej helt enkelt. Men jag njuter av att läsa om och titta på andras odlingar:-)
    Ha det gott! / Nora

    SvaraRadera
  17. Så härligt att kunna så lite till. Jag skördar potatis nu så där blir plats till en liten sådd till. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera