onsdag 13 juli 2016

Torktåligt insektsparadis




Den här lilla plätten backtimjan, självsådd malva och förkrympt kardvädd i gruset på parkeringen inspirerade till en torktålig rabatt i större skala.



Tanken var stora fält med låga marktäckare som backtimjan, gråtimjan, rödtimjan och kantnepeta med en och annan högre växt som sticker upp här och där.
Det blev ungefär som jag tänkt mig även om nepetorna just nu håller på att ta över och jag ligger lite efter med rensandet.
Parkeringen ligger på rent grusunderlag, därför grävdes rabatten ur och fylldes på med gödsel och lite lerjord, sen ett nytt lager sand överst för timjanplantorna att växa i. De andra växterna har djupare rötter som når ner till det näringsrika lagret.
Gillar den ojämna kanten och jag hoppas timjanmattorna ska bre ut sig ännu mer och inta så där lite i smyg, så att mannen inte märker att parkeringen succesivt blir mindre. Just nu finns det plats till fem bilar.


Kardvädden som blev en meter hög i gruset på första bilden, blir tre meter i rabatten och buskar sig rejält. Det är självsådda plantor som fått stå kvar.



Annat som får stå för höjd är akantus, kronärtskockor, vita fingerborgsblommor och vit rosenskära.




Broksalvian är en mellanhög ettåring som får fylla ut tillsammans med rosenskäran. Dessutom bidrar den med ytterligare en lila nyans.



Som bonus har det blivit en oas för humlor, fjärilar och diverse andra insekter. Fjärilarna lyfter i stora moln när man närmar sig och olika sorters humlor jobbar sig energiskt igenom blomma för blomma. Det här tror jag är en pärlemofjäril, men är det nån som är av annan åsikt så låt mig veta.

Tillägg:  Nätfjäril säger Spett och spade





Allt gott




28 kommentarer:

  1. Gillar också dessa torktåliga växter. Så fint det blev. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Naturliga planteringar där växterna får sprida sig blir så vackert. Fjärilen liknar en Pärlemorfjäril men heter Nätfjäril. De har ett tydligt nätmönster på vingarna.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för info! Jag har googlat vidare och läst på. Visst är det en nätfjäril. Nu gäller det bara att lära sig denna i sommar och inte blanda ihop.
      /Anette

      Radera
  3. Sådana planteringar är ett paradis för insekter, så trevligt att göra något för alla flygande varelser som gästar våra trädgårdar och bidrar till upplevelser.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Så vackert! Man blir glad när man "fixat" mat till så många insekter :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Så många du har som känner tacksamhet för den rabatten:) Så välbalanserad och ändå så vild!

    Ha en fin sommardag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Den planteringen är helt fantastisk ... kardvädden är otroligt tjusig och tänk vilket insektsparadis! Fjärilen tror jag är en nätfjäril - kanske en skogsnätfjäril...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki! Jag har också kommit fram till att det lutar mot snkogsnätfjäril efter lite puffar i rätt riktning. Det är i alla fall ingen ängsnätfjäril.

      Radera
  7. jättefin rabatt....ibland kan det vildvuxna bli nog så fint som mer planerade rabatter....Min kantnepeta lever ett osäkert liv...Mina katter äter upp dom eller så rullar de runt på dom så de blir helt tillplattade.....

    SvaraRadera
  8. Så fint och så härligt med det lite vilda och otämjda! Får verkligen "kli i fingrarna" av dina bilder och vill åka till plantskolan bums, men här står det plocka hallon överst på min "to do" lista.
    Ha en fin onsdag!
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Vackert med blommor som självsår sig och trivs i gruset o torkan! Här har vi massor av lavendel som självsått sig i gruset och trivs bättre där är i rabatten!!!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Gillar din fjärilsrabatt skarpt, så vild och vacker! Kardvädden var maffig och snygg ihop med salvia och timjan.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  11. Vilken snygg rabatt det blev med en vacker färgkombination. Kardvädden fick jag för några år sen av en bekant och nu dyker den upp på några ställen . Den får stå kvar för jag gillar den. Plantor som hamnar helt fel kan man ju flytta. Ha det fint. CArita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så snyggt du gjort det ,backtimjan sprider nog sig bra ,kramen Nette

      Radera
  12. Fjärilar i massor, det är lycka det. Nätfjärilar har jag kanske haft någon enda hos mig, men inte i år. I år är det nässelfjärilar och kålfjärilar som står för den härliga invasionen. Och så humlorna då, de kommer inte långt efter på lyckoskalan.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Vad vackert det blir på din parkering nu törs väl ingen ställa där hihi.
    Kardvädd det måste jag ha någonstans jaja det får bli en annan historia.
    Ha nu så gott!
    jag njuter av dina bilder.Och funderar på lite av din idé
    Kram Meta

    SvaraRadera
  14. Snyggt och ser så naturligt ut att du borde kunna annektera mer av ytan utan att det märks. Bara han inte läser här;)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Fjärilar i stora moln låter helt underbart.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Så snyggt! Och uppskattat av insekterna med. Gillar Kardvädden. Är så glad att jag ska få en planta av en vän. Har suktat efter den länge:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  17. En vild och vacker rabatt! Inget är viktigare i en trädgård än att kunna bjuda bin, humlor, fjärilar m.fl. en biotop att livnära sig i från. Hos mig letar insekterna lönlöst efter något gott.
    Ha't
    /Anja

    SvaraRadera
  18. Det var den finaste rabatt jag sett i, ja, i alla fall, i år om inte fler år tillbaka, precis som man drömmer om att det skall se ut, magiskt! Och listigt. Det sista var mot att parkeringen skall minska. Ja, det var så läckert så läckert att jag lite kom av mig.......kan inte säga precis vad det var, det var nog helheten, balansen, djupet, höjden, färgerna och kanterna, ja allt!!!!
    Underbart alltså!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  19. Härligt ! Vi får se hur lång tid det tar innan din man märker något ;) Vad ska man med en massa outnyttjad parkering till ?? :D
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte helt outnyttjad E :D
      Kram
      Anette

      Radera
  20. Så fint! Nu blev jag inspirerad. Vore något för vår grusplan där ogräset försöker ta över och vi rensar och rensar. Har vi tur så kanske de torktåliga örterna konkurrerar ut i alla fall några ogräs :) Har jättefina ärtplantor i år. Tack för hjälpen!!! Kram Linda

    SvaraRadera
  21. Så vackert det blev och jag gillar verkligen också den oregelbundna kanten! Kram Elin

    SvaraRadera
  22. Fint! Och vilken lycka för insekterna!

    SvaraRadera
  23. Väldigt fint och snyggt med den naturliga avslutningen. Lite som Beth Chatoos grusrabatt fast i mindre skala. Jag har gjort en timjanmatta i år (backtimjan) och är väldigt nöjd med den,
    //Helene

    SvaraRadera